Mǎ Míngxīn yang berasal dari wilayah Gansu tinggal selama 16 tahun di
Mekah dan Yaman. Beliau belajar agama di sana.
Beliau ini belajar di
bawah pemantauan seorang guru tarekat dari aliran Naqshabandi bernama
Abdul Khaliq. Abdul Khaliq adalah anak lelaki kepada al-Zayn bin
Muhammad Abdul Baqi al-Mizjaji (1643/1644-1725). Guru tarekat beliau ini
berasal dari Mizjaja, dekat kota Zabid, Yaman. Al-Zayn pula adalah anak
murid kepada seorang ahli tasawuf berbangsa Kurdish bernama Ibrahim bin
Hasan al-Kurani (1616-1690) di Madinah. Guru agung tarekat itu
menggalakkan zikir yang dijalankan secara lantang. Nampak di sini juga,
Mǎ Míngxīn turut dipengaruhi oleh mazhab fekah Syafie kerana mazhab ini
terkenal di Zabid dan dalam kalangan bangsa Kurdish Muslim.
Selepas
pulang ke China pada 1761, Mǎ Míngxīn mengasaskan ranting aliran 哲合忍耶
Zhéhérěnyé di bawah aliran tasawuf Naqshabandi. Selain daripada membaca
zikir secara lantang, tokoh ini turut menolak amalan meminta berkat
orang alim seperti ranting aliran Khufiyyah, menentang pembinaan masjid
yang terlalu sarat dengan hiasan dan derma orang awam kepada orang-orang
alim yang menjadi ketua aliran tasawuf.
Menjelang awal
1780-an, aliran ini sudah merebak ke kebanyakan daerah di wilayah Gansu
termasuklah di Ningxia dan Qinghai. Aliran ranting ini sering terlibat
dalam pertelingkahan dengan aliran Khufiyyah. Isu yang dipertelingkahkan
adalah isu agama, sedekah ahli tarekat dan isu pengurusan kerajaan yang
salah ke atas cukai-cukai wilayah. Pertelingkahan boleh menjadi
pergaduhan berdarah atau pun tindakan perundangan.
Pertelingkahan
yang terbesar sekali antara Jahriyyah dan Khufiyyah menyebabkan
kerajaan dinasti Qing mula memberikan perhatian kepada wilayah Gansu
pada 1781.