A. Permulaan Pemerintahan Wangsa
Yu Agung dianggap sebagai pengasas kepada pemerintahan secara berwangsa di benua China dan wangsa ortodoks pertama sekali di situ adalah wangsa Xia. Dalam sistem wangsa China ini, pemerintah berdaulat secara teorinya mempunyai kuasa mutlak dan pemilikan peribadi terhadap alam pemerintahannya walaupun secara amalinya kuasa mereka yang sebenar bergantung kepada pelbagai faktor.
Pada tradisinya, takhta benua China diwarisi secara eksklusif oleh ahli sebelah lelaki namun terdapat juga beberapa kes di mana keluarga maharani memegang kuasa secara de facto mewakili keluarga diraja. Konsep ini disebut sebagai 家天下 jiā tiānxià yang bermaksud segala di bumi itu milik keluarga diraja. Hal ini berlawanan dengan konsep pra-wangsa Xia iaitu 公天下 gōng tiānxià yang bermaksud segala yang di bumi itu milik awam manakala pemerintahan pula tidak diwarisi oleh sesuatu keluarga sahaja.
B. Putaran Wangsa
Turun dan naik sesuatu wangsa itu menjadi salah satu ciri utama dalam sejarah benua China. Sesetengah sarjana cuba untuk menjelaskan fenomena ini dengan mengaitkan kejayaan dan kegagalan sesuatu wangsa itu dengan akhlak pemerintah. Manakala sarjana yang lain pula menumpukan kepada aspek pemerintahan keluarga diraja yang boleh diperhatikan dan nyata. Kaedah penjelasan ini disebut sebagai putaran wangsa.
Putaran wangsa atau 改朝換代 gǎi cháo huàn dài dalam sejarah benua China ini berlaku pada asasnya dengan dua cara iaitu penaklukan secara ketenteraan dan rampasan kuasa. Kejatuhan wangsa Liao oleh wangsa Jin dicapai berikutan beberapa siri kempen ketenteraan yang berkesan. Begitu juga dengan penyatuan benua China yang sebenar di bawah wangsa Yuan. Di samping itu, putaran dari wangsa Han Timur kepada Cao Wei dan juga wangsa Qi Selatan kepada wangsa Liang berlaku disebabkan oleh rampasan kuasa. Selalu juga, perampas kuasa akan menggambarkan bahawa pendahulu mereka itu menyerahkan kuasa kepada mereka secara sukarela dalam satu proses yang disebut sebagai 禪讓 shànràng atau turun takhta secara sukarela sebagai satu cara untuk mengesahkan pemerintahan mereka.
Seseorang itu mungkin berkesimpulan awal secara salah dari pemerhatian kepada garis masa sejarah bahawa putaran antara wangsa itu berlaku secara mendadak dan kasar sahaja. Namun begitu, wangsa yang baru selalunya diasaskan sebelum kejatuhan sebenar-benarnya regim pemerintahan yang sedia ada. Contohnya, tahun 1644 masihi sering dipetik sebagai tahun di mana wangsa Qing menggantikan wangsa Ming dalam memegang mandat kayangan. Walau bagaimanapun, wangsa Qing sebenarnya telah diisytiharkan sebagai satu rejim pemerintahan pada tahun 1636 masihi lagi oleh maharaja Taizong menerusi penjenamaan semula wangsa Jin terkemudian yang diasaskan oleh ayahanda baginda iaitu maharaja Taizu pada tahun 1616 masihi. Sementara itu, kerabat diraja Ming memerintah di Selatan Ming sehingga tahun 1662 masihi. Kerajaan Tungning yang diasaskan oleh pengikut setia wangsa Ming di Taiwan terus menentang wangsa Qing sehingga tahun 1683 masihi.
Dalam pada itu, pecahan lain juga turut berperang untuk menguasai seluruh benua China semasa peralihan wangsa Ming-Qing berlaku. Yang terkenal sekali di antaranya adalah wangsa Shun dan wangsa Xi yang masing-masing diisytiharkan oleh Li Zicheng dan Zhang Xianzhong. Perubahan wangsa ini merupakan satu proses yang rumit dan panjang sekali. Wangsa Qing mengambil masa hampir dua dasawarsa untuk melebarkan pengaruh pemerintahan mereka ke seluruh benua China.
Hal yang sama juga berlaku semasa peralihan wangsa Sui-Tang apabila pelbagai rejim diasaskan oleh kuasa pemberontak yang bersaing untuk mengawal dan mendapatkan kesahihan sebagai kuasa pemerintah selepas wangsa pemerintah ketika itu iaitu wangsa Sui menjadi lemah. Rejim-rejim autonomi yang wujud semasa pada ketika itu termasuklah seperti berikut:
- 魏 Wei oleh Li Mi
- 秦 Qin oleh Xue Ju
- 齊 Qi oleh Gao Tancheng
- 許 Xu oleh Yuwen Huaji
- 梁 Liang oleh Shen Faxing
- 夏 Xia oleh Dou Jiande
- 鄭 Zheng oleh Wang Shichong
- 楚 Chu oleh Zhu Can
- 楚 Chu oleh Lin Shihong
- 燕 Yan oleh Gao Kaidao
- 宋 Song oleh Fu Gongshi